We
Bewoners in en rondom Haarlem, Schiphol en Amstelveen en andere belanghebbenden
establish that:
- Er wordt gesproken over diverse manieren om Haarlem, Schiphol en Amstelveen te ontlasten/beter bereikbaar te maken. Zoals een tramlijn van Amstelveen naar Schiphol, een nieuwe tram/metro van Amsterdam naar Haarlem en Schiphol.
- Wat ook een optie zou zijn, en zo zou men 3 vliegen in 1 klap slaan, een spoorlijn van 26 kilometer van Haarlem naar Abcoude/Amsterdam Zuidoost, parallel aan de A9 met stations in Lijnden, Schiphol Noord, Amstelveen Stadshart (Amstelveen is ook de grootste stad in Nederland zonder een eigen treinstation), Ouderkerk aan de Amstel en vervolgens aanhaken op de spoorlijn Amsterdam-Utrecht.
- Met deze spoorlijn ontsluit men niet alleen Haarlem, Schiphol, Amstelveen en Amsterdam-Zuidoost/Abcoude, maar het zou ook gelijk 1000den auto's op de A9 schelen.
- Op deze lijn zou ook een afbuiging naar Bijlmer/Zuidoost moeten komen, bij knooppunt Schiphol Noord overstapmogelijkheid op de huidige schiphollijn, en een boog van/naar Amsterdam Zuid.
- De stations Lijnden en Ouderkerk a/d Amstel zijn dan stoptreinstations, en Amstelveen Stadshart en Schiphol Noord IC-stations.
- Station Amstelveen Stadshart zou dan in/uitgangen bij zowel tramhalte Ouderkerkerlaan als het busstation in Amstelveen hebben.
- de lijn zou dan bijvoorbeeld een IC-dienst en een sprinterdienst van Utrecht via Amstelveen, Schiphol en Haarlem naar Alkmaar kunnen hebben, en een sprinter-dienst van Amsterdam Bijlmer Arena naar Haarlem.
and request
Die 26 kilometer lange spoorlijn van Haarlem via Lijnden/Badhoevedorp, Schiphol (Noord), Amstelveen Stadshart, en Ouderkerk a/d Amstel naar Abcoude/Amsterdam Bijlmer parallel aan de A9 te realiseren. Met de bovengenoemde intercity- en Sprinterdiensten en de aftakkingen naar Amsterdam Zuid en Schiphol centrum.